Юридическая фирма, компания в Одессе - ASLegal. /ІНТЕРНЕТ-МАГАЗИН: ЯК ЗАХИСТИТИ СВОЇ ПРАВА
22 июл

ІНТЕРНЕТ-МАГАЗИН: ЯК ЗАХИСТИТИ СВОЇ ПРАВА

Адвокат ЮК «AS Legal» Лілія Клещова прокоментувала виданню «ЮРИСТ&ЗАКОН» особливості захисту прав споживачів при купівлі товарів через інтернет-магазин:

Сьогодення без мережі Інтернет уявити важко. Адже для багатьох з нас це невід’ємна частина роботи чи приватного життя. Тому не дивно, що підприємці намагаються будувати свій бізнес активно використовуючи саме Інтернет-простір, який дозволяє придбати або продати будь-який товар, надати послуги чи просто донести важливу інформацію до великої кількості осіб. Споживачі, в свою чергу, замовляючи товар чи послуги на Інтернет-ресурсах, намагаються зекономити час та гроші, при цьому маючи достатньо широкий вибір.

Але не завжди покупки через інтернет-магазини виявляються безпечними, оскільки можуть потягнути за собою купу проблем, які не завжди позитивно вирішуються. Для того, щоб уникнути або мінімізувати можливі негативні наслідки при купівлі товару через мережу Інтернет потрібно, перш за все, знати свої права та розуміти куди звертатись у разі їх порушення, тобто вміти реалізовувати свої знання.

Тому перше, на що необхідно звернути увагу – це саме права споживача, які гарантуються та захищаються державою. Адже головним завданням нашої держави є визначання механізмів захисту прав споживачів та основ реалізації державної політики у сфері захисту їх прав.

Основним нормативно-правовим актом, який регулює відносини між споживачами та продавцями (виробниками) продукції, а також передбачає механізм захисту прав споживачів є Закон України «Про захист прав споживачів». В якому і закріплено, що саме держава забезпечує споживачам захист їх прав, надає можливість вільного вибору продукції, здобуття знань і кваліфікації, необхідних для прийняття самостійних рішень під час придбання та використання продукції відповідно до їх потре і гарантує придбання або одержання продукції іншими законними способами в обсязі, що забезпечує рівень споживання, достатній для підтримання здоров’я і життєдіяльності.

Зазначений вище закон передбачає права споживачів, до яких відносяться: захист своїх прав державою; належну якість продукції та обслуговування; безпеку продукції; необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця); відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону; звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав; об’єднання в громадські організації споживачів (об’єднання споживачів). Цей перелік не є вичерпним, адже в Україні існують й інші законодавчі акти, що встановлюють права споживачів щодо захисту їх прав. Із зазначеного вбачається, що законом надано споживачам достатньо широкий спектр прав, а на продавців та виробників продукції покладено обов’язки щодо дотримання цих прав.

Наприклад, продавці, продаючи будь-який товар повинні надати споживачу всю необхідну інформацію про покупку: назву товару, найменування або відтворення знака для товарів і послуг, за якими вони реалізуються; дані про основні властивості продукції, номінальну кількість (масу, об’єм тощо), умови використання; відомості про вміст шкідливих для здоров’я речовин, які встановлені нормативно-правовими актами, та застереження щодо застосування окремої продукції, якщо такі застереження встановлені нормативно-правовими актами; позначку про наявність у складі продукції генетично модифікованих організмів; дані про ціну (тариф), умови та правила придбання продукції; дату виготовлення; відомості про умови зберігання; гарантійні зобов’язання виробника (виконавця); правила та умови ефективного і безпечного використання продукції; строк придатності (строк служби) товару (наслідків роботи), відомості про необхідні дії споживача після їх закінчення, а також про можливі наслідки в разі невиконання цих дій; найменування та місцезнаходження виробника (виконавця, продавця) і підприємства, яке здійснює його функції щодо прийняття претензій від споживача, а також проводить ремонт і технічне обслуговування.

Така інформація може зазначатись, тобто доводитись до відома споживачів, у супровідній документації, що додається до продукції, на етикетці, а також у маркуванні чи іншим способом (у доступній наочній формі), який є прийнятим для окремих видів продукції. Більш того продавець, який виявив недостовірну інформацію, при умові що така продукція не шкодить життю, здоров’ю або майну споживача, має протягом тижня вилучити цю продукцію з продажу та привести інформацію про неї у відповідність. Звичайно такі вимоги закону ігноруються більшістю продавцями, а споживачі не наполягають на надання їм необхідної інформації про покупку або взагалі не звертають увагу на її наявність чи відсутність, що збільшує ризик придбати товар сумнівної якості. І в цьому випадку стає зовсім не важливим, де споживач купує товар в звичайному магазині чи через мережу Інтернет.

Хоча потрібно зауважити, що при здійсненні покупок в інтернет-магазинах ризиків придбати неякісний товар чи позбутись власних грошей значно більше. Адже покупець не може фактично оглянути товар, перевірити його на якість та в разі виявлення дефектів відмовитись від придбання. Тим паче, більшість інтернет-магазинів відмовляються прийняти або обміняти проданий товар неналежної якості і зазначають на сторінці, що товар поверненню та обміну не підлягає. Споживач повинен знати, що такі заяви безпідставні та необґрунтовані, адже законодавство України дозволяє останньому повернути чи обміняти придбаний товар протягом 14 календарних днів, не рахуючи дня купівлі, при умові, що такий товар не був у користуванні. Звичайно з цього правила є виключення, і законодавством визначено перелік товарів, які не підлягають обміну або поверненню, наприклад, лікарські засоби, предмети гігієни, продовольчі товари та ін.

У разі порушення прав споживача, передбачених чинним законодавством України, останній має право звернутись за їх захистом до Держпродспоживслужби або до суду, і неважливо, яким чином споживач купив товар – через мережу Інтернет чи в звичайному магазині.

Звертатись до суду, звичайно, можливо, але в цій ситуації не обійтись без професійної допомоги адвоката, але така допомога не буде безкоштовною і покупцю потрібно вирішити питання щодо доцільності звернення за судовим захистом, зважаючи на вартість придбаного товару, строку розгляду позовної заяви та витрат, пов’язаних з таким захистом. А ось подання споживачем скарги до Держпродспоживслужби щодо захисту своїх прав є безкоштовним та не займе багато часу.

Звертатись до Держпродспоживслужби з заявою про захист порушених прав як споживача краще в письмовій формі. Але потрібно зауважити, що для такого звернення необхідно знати назву або прізвище, ім’я, по батькові суб’єкта господарювання та його місцезнаходження. Зазвичай у класичних магазинах така інформація наявна у куточку покупця та доступна всім споживачам, а от на сторінках інтернет-магазинів не завжди можна знайти таку інформацію, що значно ускладнює можливість такого звернення. Тому, приймаючи рішення про придбання товару через мережу Інтернет, зверніть увагу на наявність повної інформації про продавця: назва або прізвище, ім’я, по батькові, місце знаходження, ідентифікаційний код, контактні телефони та інші дані, що дозволять ідентифікувати продавця. Відсутність такої інформації підвищує ризик для покупця, оскільки буде неможливо встановити суб’єкта господарювання, який продав товар, а тому і пред’являти претензії не буде кому.

Ще одним важливим моментом при купівлі товару є видача продавцем розрахункового чеку чи іншого документу, який підтверджує факт придбання товару. До заяви обов’язково долучається копія такого документу. Слід додатково наголосити, що немає різниці як споживач купує товар – у звичайному магазині чи через інтернет-магазин. Тому, якщо вже продукцію було придбано через мережу Інтернет, то при отриманні товару обов’язково переконайтесь про наявність розрахункового документу із зазначенням найменування товару, його ціни, кількості та основних даних про продавця. Якщо такий документ відсутній або в ньому неправильно вказані дані про придбаний товар, то буде практично неможливо довести факт придбання продукції.

Тобто, для звернення до Держпродспоживслужби за захистом своїх прав споживачу необхідно обов’язково знати основні дані продавця та мати документи, що підтвердять факт придбання товару. Це дві головні умови, які дозволять вплинути на продавця та змусити його дотримуватись вимог законодавства щодо захисту прав споживачів.

Але, щоб не втратити свої кошти та не витрачати час на підготовку та подання скарг до державних органів чи суду, потрібно звернути увагу на декілька основних моментів.

По-перше, треба ретельно ознайомитись з інформацією, яка розміщена на сайті інтернет-магазину, на якому знайдено бажаний товар. Звернути увагу на контакти, які зазначені у відповідному розділі. Добросовісний продавець не буде боятись розміщувати свої дані.

По-друге, необхідно звернути увагу на способи оплати, які пропонуються покупцю. Адже завжди насторожує наявність тільки 100% передплати, адже є ризик взагалі не отримати оплачений товар, отримати не той товар, що замовлявся, або отримати товар сумнівної якості.

По-третє, споживачу пропонують сплатити грошові кошти за товар на особисту картку іншої особи, ніж зазначена на сайті інтернет-магазину. В такому випадку неможливо буде довести, що грошові кошти сплачені саме за придбаний товар, а не надані, наприклад, в борг. Також, остерігайтесь пропозиції сплатити кошти на електронні гаманці чи перевести кошти як поповнення мобільного телефону.

По-четверте, обов’язково треба звернути увагу на ціну товару, яка не може бути набагато нижчою, ніж за аналогічний товар, що пропонується іншими продавцями.

По-п’яте, зверніть увагу на наявність інформації щодо порядку повернення або обміну придбаного товару. Продавець, який дійсно турбується про репутацію свого інтернет-магазину, у разі виникнення тих чи інших обставин не буде відмовлятись від прийняття або обміну товару. Крім цього, на сайті інтернет-магазину будуть детально зазначені умови та порядок повернення та обміну придбаної продукції.

По-шосте, ознайомтесь з відгуками про обраний інтернет-магазин.
Дотримання цих нехитрих рекомендацій дозволить покупцю мінімізувати ризики при здійсненні покупок через Інтернет-мережу та вберегтись від негативних наслідків.

Звичайно, споживач має багато прав, але потрібно пам’ятати і про обов’язки. Відтак, кожний споживач зобов’язаний перед початком експлуатації товару уважно ознайомитися з правилами експлуатації, викладеними в наданій виробником (продавцем, виконавцем) документації на товар; якщо споживачу не зрозумілі умови та правила використання товару, він має до початку його використання звернутися за роз’ясненнями до продавця (виробника, виконавця) або до іншої вказаної в експлуатаційній документації особи, що виконує їх функції; споживач зобов’язаний користуватись товаром згідно з його цільовим призначенням та дотримуватися умов (вимог, норм, правил), встановлених виробником товару (виконавцем) в експлуатаційній документації; також споживач має застосовувати передбачені виробником в товарі засоби безпеки з дотриманням передбачених експлуатаційною документацією спеціальних правил, а в разі відсутності таких правил в документації повинен дотримуватись звичайних розумних заходів безпеки, встановлених для товарів такого роду.

У разі ігнорування встановлених обов’язків споживач може втрати можливість обміняти або повернути товар, отримати відшкодування чи можливість безоплатно усунути недоліки та інші гарантії, надані чинним законодавством України.