УКР

Тел.+38 048 77 102 77

УКР

Тел.+38 048 77 102 77

AS Legal

Юридична компанія
Досвід. Професіоналізм. Успіх.

11 Квітня 2022

Новизна в світі криптовалют. Переваги та недоліки. Що варто очікувати.

Ні для кого не виявився новим термін «криптовалюта» або «віртуальні активи». Світова спільнота вже довгий час оперує зазначеними термінами та використовує віртуальні активи в цивільному обігу на ряду зі звичайними грошовими активами, навіть прирівнюючи їх один до одного.


Нещодавні революційні зміни відбулися та продовжують відбуватися в сфері криптовалют й в Україні. В другому читанні було прийнято закон “Про віртуальні активи” (№3637) із урахуванням пропозицій від Президента України. З цього часу, регулювати ринок віртуальних активів буде Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку.


Міністр цифрової трансформації Михайло Федороввідзначив: «Новий закон — це додаткові можливості для розвитку бізнесу в нашій країні. Іноземні та українські криптокомпанії зможуть працювати легально, а українці отримають зручний і захищений доступ до світового ринку віртуальних активів. Учасники ринку отримають правовий захист та можливість ухвалювати рішення на основі відкритих консультацій із державними органами. З’явиться прозорий механізм інвестування в новий клас активів».


Наразі, складно оцінити чи запрацює зазначений інструмент в реаліях Українського суспільства та чи в змозі держава забезпечити належне правове регулювання відповідних правовідносин та яким «арсеналом» механізмів буде фактично наділена держава в сфері обігу та контролю операцій із використанням криптоактивів.


Так, шляхом створення належної законодавчої бази в сфері віртуальних активів, державна політика, перш за все, спрямована на сприяння виходу із тіні зазначених правовідносин, що в свою чергу спричинить надходження податків в бюджет України.


З іншої сторони, не повністю вирішено питання щодо оподаткування операцій з криптовалютою та податку на доходи фізичних осіб. Враховуючи специфіку зазначених правовідносин, а саме динаміку росту/спаду вартості криптовалюти, виникають цілком обгрунтовані складнощі оподаткування.


Беззаперечною перевагою для України є залучення іноземних інвестицій, яке можливо шляхом створення криптокомпаній, які будуть сплачувати податки, створювати нові робочі місця та стимулювати економіку. Окрім цього, для компаній, які займаються операціями з віртуальними активами, законодавець встановив обов’язок отримання ліцензії. Вартість разової ліцензії (дозволу) різна: для резидентів – від €2200 до €4400, для нерезидентів – від €11 000 до €22 000.


В той же час, аналізуючи положення Закону України «Про платіжні системи та перерахування коштів в Україні», єдиний легальний платіжний засіб – гривня, тобто віртуальні активи не є засобом платежу на території України та не можуть бути предметом обміну на майно (товари), роботи (послуги). Законним платіжним засобом, обов’язковим до приймання та проведення фінансових операцій за номінальною вартістю на всій території України, як і раніше, є офіційна грошова одиниця України – гривня. У випадку проведення платежу з використанням віртуального активу необхідна обов’язкова конвертація у гривню.


Щодо переваги в легалізації будь яких правовідносин, а в даному випадку «віртуальних активів», варто відзначити одне із основоположних завдань держави – охорона тазахист від неправомірних посягань. Визнання та становлення правового інституту «криптоактивів» в подальшому надають гарантії з боку держави для власників таких активів, що у випадку неправомірних дій з боку інших суб’єктів, власник активів матиме право звернутись до правоохоронних органів з метою відновлення порушених прав.


З іншого боку, державне регулювання має на меті отримання широкого кола правових інструментів та механізмів в сфері обігу крипто активів. Інколи, надмірний контроль може викликати протилежні реакції– ще більше сприяти тіньовим операціям. Ідентифікація власника, облік, арешт та відстеження транзакцій – неповний список того, якими інструментами буде наділений контролюючий орган – Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку.


Окремо варто відзначити фінансовий моніторинг таких операцій, що має запобігти відмиванню доходів, отриманих від злочинної діяльності. Ініціювання платежів на суму, що перевищує 30 тис. грн (як в межах України, так і за її межі), передбачає надання цілого набору даних про відправника (паспортні дані для фізичних осіб та реєстраційні дані для юридичних осіб), одержувача коштів (у тому числі ідентифікатори електронних гаманців / унікальний номер фінансової операції тощо).


Зазначені вимоги суттєво ускладнюють фінансові операції з криптоактивами. Таким чином, фінансові операції з використання віртуальних активів можливі будуть лише за умови, коли субєкт переказу та субєкт отримання можуть довести законність походження свої статків та правомірність операції з використанням віртуальних активів.


Підсумовуючи вищезазначене, враховуючи специфіку правовідносин, прийняття спеціального Закону – це лише перша сходинка в становленні інституту криптоактивів в Україні, що по подальшому буде сприяти встановленню чітких механізмів, процедури, реєстрів компаній, що здійснюють операції з криптоактивами, створення спеціального органу і подальшого внесення змін до Податкового кодексу України, Цивільного кодексу України та інших нормативно-правових актів. Окрему роль буде відігравати практика правозастосування,  яка  з часом зможе дати відповідь на запитання: «чи вийдуть з тіні користувачі криптоактивів


Денис Царок, молодший юрист AO «AS Legal»

 

 

Другие новости

11 Квітня 2022

STATEMENT OF AS LEGAL ON TERMINATION OF BUSINESS WITH COMPANIES WHO CONTINUE OPERATING IN THE RUSSIAN FEDERATION

Читать

11 Квітня 2022

ЗАЯВА ЮК «AS LEGAL» ПРО ПРИПИНЕННЯ СПІВПРАЦІ З КОМПАНІЯМИ, ЩО ПРОДОВЖУЮТЬ ДІЯЛЬНІСТЬ В РОСІЙСЬКІЙ ФЕДЕРАЦІЇ

Читать

11 Квітня 2022

Трудові відносини під час війни

Читать

27 Квітня 2021

Керуючий партнер ЮК «AS Legal»

Читать

Запис на консультацію